Ny kurslitteratur i konstvetenskap – Visuella kulturstudier

Hur kan vi förhålla oss till samtida och historiska visuella kulturer?

Idag är förmågan att analysera, historisera och granska bilder och bildflöden mer aktuell än någonsin. Men hur är det möjligt att förhålla sig analytiskt till samtida och historiska visuella kulturer?

Antologin Visuella kulturstudier: Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap 5 inleds med en historiografisk introduktion till forskningsfältet visuella kulturstudier och följs av sex kapitel.

Med utgångspunkt i flera olika exempel bidrar boken med analytiska redskap att undersöka hur bilder kan skapa, förmedla och befästa kunskap och erfarenheter, samt ge uttryck för värderingar, ideologier och estetiska normer.

De sex kapitlen tar bland annat upp exempel från gatukonst, modebild, porträttfotografi och hängningspraktiker.

Redaktörer för boken är Anna-Maria Hällgren och Anna Näslund.

Till vem vänder sig boken?

Boken Visuella kulturstudier: Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap 5 vänder sig till studenter och andra som är intresserade av och som vill fördjupa och utveckla sina kunskaper om bilder och visuell kommunikation. Kapitlen baseras på ny forskning och är skrivna särskilt för denna bok.

Ladda ner boken gratis

Visuella kulturstudier: Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap 5 är gratis att läsa i fyra olika digitala versioner och går att köpa i tryckt format från svenska och internationella nätbokhandlar, som Adlibris och Amazon. Här finns all information om boken.

Bokserien Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap

Visuella kulturstudier är den femte boken i serien Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap, som ingår i kurslitteraturbokserien Basic Readings in Culture and Aesthetics.

How to access this book

You can download Visuella kulturstudier: Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap 5 for free as an ePub or PDF-file or read the book online. Our books are accessible on multiple devices. You may also find ways to order a print copy of the book through the Stockholm University Press website. The book is licensed with a Creative Commons Attribution 4.0 license: DOI: http://doi.org/10.16993/bck