Ny kurslitteratur i konstvetenskap – Materialitet

Hur kan begreppet materialitet tolkas utifrån den senaste forskningen?

Begreppet materialitet har under de senaste decennierna fått en allt viktigare plats i humanistisk forskning. Boken Materialitet: Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap 4, behandlar begreppets mångfacetterade karaktär.

Boken har en inledande introduktion där olika perspektiv och begreppsliggöranden kring materialitet diskuteras. I de följande sex kapitlen analyserar och diskuterar författarna begreppet utifrån sitt ämnesområde. Exemplen är valda utifrån författarnas forskarexpertis. De spänner från 1600-talet till modern tid och innefattar måleri, skulptur, arkitektur, konsthantverk och även vad som brukar benämnas etnografika.

Författarna ger konkreta exempel på hur materialitetsbegreppet kan öppna upp för olika tolkningar av konstverk och andra kulturella artefakter.

Redaktörer för boken är Elin Manker och Mårten Snickare.

Till vem vänder sig boken?

Boken vänder sig till studenter i konstvetenskap och andra bildtolkande vetenskaper och är avsedd som en introduktion till materialitet som teoretiskt begrepp och till dess tillämpbarhet vid analyser och tolkningar. Kapitlen baseras på ny forskning och är skrivna särskilt för denna bok.

Ladda ner boken gratis!

Materialitet: Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap 4 är gratis att läsa i fyra olika digitala versioner och går att köpa i tryckt format från svenska och internationella nätbokhandlar, som Adlibris och Amazon. Här finns all information om boken.

Bokserien Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap

Materialitet är den fjärde boken i serien Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap, som ingår i kurslitteraturbokserien Basic Readings in Culture and Aesthetics.

How to access this book

You can download Materialitet: Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap 4 for free as an ePub or PDF-file or read the book online. Our books are accessible on multiple devices. You may also find ways to order a print copy of the book through the Stockholm University Press website. The book is licensed with a Creative Commons Attribution 4.0 license: DOI: https://doi.org/10.16993/bch